در اتریش، جمعیت دین دار در میان مردان و زنانی که خود را مذهبی می دانند به ترتیب ۹ و ۱۳ درصد می باشد.

روزنامه دراشتاندارد؛ 14 می

کنراد زایدل[1] به نقل از مرکز آمار ملی اتریش

در زیر ساخت­ های فرهنگی هر جامعه­ ای، عوامل مختلفی را به عنوان شکل دهنده­ های اصلی فرمت فکری و رفتاری جامعه می ­توان  نام برد. یکی از این عوامل، مسئله­ ی اعتقادات مذهبی، اهمیت دین و پایبندی به اصول اخلاقی نشأت گرفته از حضور دین در جامعه است.

جامعه ­ی نسبتاً میان سال اتریش نیز از این خطوط یکسان فرهنگی و اعتقادی پیروی می ­کند؛ و داشتن آماری مدون در خصوص تقسیم بندی­ های اعتقادی در جامعه، می ­تواند به روند شناخت قشرها و تیپ های مختلف اجتماعی بسیار کمک کند.

در همین ارتباط؛ در سال ۲۰۱۷ پژوهشی در شهرهای مختلف اتریش و در میان یک جامعه آماری ۴۱۲ نفری انجام پذیرفته است که نتایج آن قابل توجه می باشد؛

بر اساس نتایج این پژوهش؛ در اتریش، جمعیت دین دار در میان مردان و زنانی که خود را مذهبی می دانند به ترتیب ۹ و ۱۳ درصد می باشد.

جمعیت باورنکردنی ۵۸ درصدی، معتقد به امداد های غیبی هستند.گفته می­ شود اتریشی ­ها به عوامل و عوالم ماوراء الطبیعه معتقد هستند، اما این اعتقادات با آموزه های دینی در کلیسا بسیار فاصله و حتی گاه زاویه دارد.

آمار نشان می­ دهد که تنها ۲۸ درصد از مردم اتریش یکتاپرست و ۲۱ درصد نیز به آموزه­ های کلیسای کاتولیک با عنوان پدر، پسر و روح القدس معتقد می باشند.

در موارد دیگری همچون اعتقاد به زندگی پس از مرگ، تقریباً نیمی از جامعه­ ی آماری این پژوهش به ادامه­ ی زندگی پس از مرگ معتقد می باشند؛ و این در حالی است که جمعیتی ۳۹ درصدی به  حضور روح در کالبد انسان باور دارند.

بسیاری از مثل ها و متل های اتریشی، آنها را معتقد به شیطانی که سبب گمراهی انسان ها شده و مسبّب انجام اعمال ناشایست از سوی آنان می شود نشان می ­دهد. با این وجود جمعیتی که به این افسانه ­ها و داستان ­ها اعتقاد اساسی دارند؛ جمعیتی بالغ بر ۸ درصد می باشند.

این آمار؛ و آمارهایی که در همین مورد در خلال سال­ های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ منتشر شده اند، حاکی از آن است که روند رشد باورهای دینی در اتریش در سال­ های اخیر با رکود همراه بوده است.

یکی از دیگر پژوهش هایی که در همین موضوعات و از سوی سرویس اجتماعی روزنامه دراشتاندارد صورت پذیرفته است؛ به طور خاص این سئوال را مطرح می­ کند که: "گناه چیست و چه رفتارهایی از دید جامعه­ ی اتریش در زیر مجموعه ارتکاب گناه تعریف شوند".

نتیجه­ ی حاصل از این پژوهش؛  فهرستی از اعمال را شامل می­ شود که در ذیل به ترتیب اهمیت مشاهده می­ کنید:

۱-دزدی

۲-قضاوت نادرست

۳-خیانت به همسر

۴- خودخواهی

۵-بی احترامی به دیگران

۶-غیبت کردن

۷-خساست

۸-جاسوسی

۹-حسادت

۱۰-مال و اموال را تنها برای خود نگاه داشتن

۱۱- قطع صله ارحام

۱۲-دروغ گویی

۱۳-خشم

۱۴-دشنام دادن

۱۵-بی اعتقادی دینی

۱۶-توجه نکردن به علامت های محدودیت سرعت در بزرگراه

۱۷-تنبلی

۱۸- تنها به دنبال ثروت و مقام  بودن

۱۹-نماز نخواندن

۲۰-کلک زدن و کارکردن بدون پرداخت مالیات

۲۱-رابطه جنسی خارج از ازدواج

۲۲-بدون اجازه مقابل منزل کسی پارک کردن

۲۳-تغییر دین

۲۴-خروج از کلیسا

۲۵- کار کردن و کسب در آمد در روزهای یکشنبه و تعطیلی های مذهبی.

این پژوهش؛ اعتقاد اتریشی ها به بهشت و دوزخ را، تنها مختص به گروه قلیلی از جامعه می داند که تنها  پنج درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص می دهد.

همچنین اعتقادات مذهبی؛ به خصوص مسیحیت در میان جوانان، در شهرستان های کوچک، بسیار قوی تر هست تا کسانی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند.

در میان گروه ­های شرکت کننده در این پژوهش، درکنار اعتقاد به یگانه پرستی و امداد های غیبی، از هر پنجاه نفر، حداقل یک نفر معتقد است که یک خون آشام در میان مردم شهر همواره به طور پنهانی زندگی می ­کند!

[1] Conrad Seidel

کد خبر 5890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =